زندگی نامه پویان آزاده

زندگی نامه پویان آزاده

زندگی نامه پویان آزاده را در این مطب بازگو می کنیم .پویان آزاده در سال ۱۳۵۸ متولد شد. پدر و مادرش هر دو پزشک و دارای گرایش‌های هنری هستند. وی از کودکی به فراگیری موسیقی و نواختن پیانو پرداخت. در دوران دانش آموزی اش رتبه اول تکنوازی پیانو، آهنگسازی و رهبری در اولین، دومین و سومین فستیوال هنری دانش آموزان کشور در سال‌های ۱۳۷۱، ۱۳۷۲ و ۱۳۷۳ را کسب کرد و آهنگسازی و اجرای موسیقی دو نمایش برای کودکان و یک فیلم کوتاه را نیز به عهده گرفت.او به کلاس‌های جواد معروفی راه یافت و از آموزش‌های وی تا آخرین سال حیات بهره برد. شیوهٔ مرتضی محجوبی را از آثار بجا مانده از وی و شاگردانش و سبک‌شناسی‌اش را نزد علی تجویدی فرا گرفت و به همراه وی آثاری را ضبط کرد از جمله آلبوم یادگار استاد که با درگذشت علی تجویدی امکان انتشار آن فراهم نشد.از دیگر استادان او می‌توان به مصطفی کمال پورتراب، کامبیز روشن‌روان، گاگیک بابایان، دلبر حکیم آوا و پائول گولدا اشاره نمود.

زندگی نامه پویان آزاده

تحصیلات

تحصیلات دانشگاهی پویان آزاده در سال ۱۳۷۶ با ورود به دانشگاه هنر تهران در رشتهٔ پیانو کلاسیک و تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد آغاز گردید. پایان‌نامه کارشناسی ارشد وی اجرای کنسرتو پیانو شماره دو سرگئی راخمانینف به همراهی پیانوی دلبر حکیم آوا و دیگر قطعات از یوهان سباستیان باخ، یوزف هایدن، فردریک شوپن و دفاع با درجه عالی به اتمام رسید. او در سال ۱۳۸۶ با دریافت بورس کامل تحصیلی دکترای DAAD PhD Full Scholarship Award از کشور آلمان در دانشگاه هاله-ویتنبرگ مشغول به تحصیل شد و نهایتاً درجه دکتری موسیقی در رشته آموزش موسیقی (پیانو) را با درجه ممتاز Great Honor از دانشگاه هاله-ویتنبرگ کشور آلمان دریافت کرد.

پویان آزاده در زمان دانشجویی اش در ایران به عنوان دستیار حکیم آوا در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تدریس می‌کرد و در دو دوره در کلاس‌های پیانوی پائول گولدا در کشور آلمان در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ شرکت نمود. او در چندین جشنواره کشوری رتبه‌های برتر کسب و چندین بار مورد تقدیر به عنوان دانشجوی ممتاز دانشگاه هنر تهران و موسسات آموزش عالی کشوری قرار گرفت.

هنگام تحصیل در دانشگاه مارتین لوتر آلمان با شیوه‌ها و مکاتب متنوع آموزش پیانو آشنا شد و در سال ۲۰۱۰ پروژه بین‌المللی آموزش پیانو میان فرهنگی Intercultural Piano Pedagogy Project را در آلمان بنیان نهاد که حاصل آن برگزاری ورک شاپ و کنسرت‌هایی در فستیوال بین‌المللی هنرمندان جوان بایرویت آلمان و شب علم دانشگاه مارتین لوتر شد.

وی در سال ۲۰۱۰ به عنوان اولین دانشجوی دکتری ایرانی، در مجمع جهانی آموزش موسیقی در پکن به ارائه مقاله آموزشی و سخنرانی پرداخت. در سال ۲۰۱۳ او اولین سمینار «پیانو ایرانی» در غالب واحد درسی موسیقی ایرانی را در دانشگاه مارتین لوتر آلمان ارائه و تدریس نمود.

او همچنین در مستر کلاس‌های تخصصی سونوریتهٔ پیانو که توسط پیانیست روس، ویلی سرکیسیان، در کشور ارمنستان برگزار گردید شرکت کرد.

زندگی نامه پویان آزاده

فعالیت‌های هنری

از جمله فعالیت‌های هنری و پژوهشی پویان آزاده می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
برگزاری نخستین شب پیانوی ایرانی ذر شهر کلن آلمان، تدوین نت نوشته‌های مرتضی محجوبی برای پیانوی کلاسیک ایرانی، برگزاری صدمین سالروز تولد جواد معروفی در شهر هامبورگ با همراهی محمود خوشنام٬ ثبت ملی نت‌نویسی پیانو ایرانی و قرارگیری این شیوه در فهرست آثار ملی معنوی ایران (۱۳۹۱)، ثبت ملی نوازندگی پیانو کلاسیک ایرانی به شیوه مرتضی محجوبی و ثبت «روز پیانو کلاسیک ایرانی» در تقویم فرهنگی ایران (۱۳۹۶)، ثبت ملی نوازندگی پیانو کلاسیک ایرانی به شیوه جواد معروفی (۱۳۹۷)، برگزاری بیست و پنجمین سالروز درگذشت جواد معروفی در سریلانکا(۱۳۹۷)٬ ارائه و اجرای پیانو کلاسیک ایرانی در مجامع بین الملی و کنفرانس‌های موسیقی (آلمان، آمریکا، نروژ، چین و سوئیس)، اجرای کنسرتو پیانو شماره دو امین‌الله حسین و قطعهٔ ساخته شدهٔ وی به شیوه مرتضی محجوبی با همراهی ارکستر سمفونیک در آلمان (۲۰۱۰)، سخنرانی و اجرای پیانو در کنگره موسیقی آلمان به همراه سباستیان بروک و میشاییل آکر تأسیس مرکز آموزشی پیانو در تهران (۱۳۹۳)، تدریس پیانو و عضویت در هیئت علمی دانشگاه هنر تهران (۱۳۹۴)، تأسیس «دانشگاه هنرآفرین پویان» (علمی کاربردی) در سمنان (۱۳۹۷)، اجرا به همراه ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان (۱۳۹۷)،
همراهی با ارکستر سمفونیک آلمان به عنوان پیانیست
اجرای کنسرت پیانو کلاسیک ایرانی
در این کنسرت که در تالار رودکی برگزار شد، «پویان آزاده» به منظور توضیح ویژگی‌های تکنیک نوازندگی پیانوی ایرانی با اجرا و تفسیر قطعاتی از رپرتوار موسیقی کلاسیک اروپایی (یوزف هایدن، ولفگانگ آمادئوس موتسارت و سرگئی راخمانینف) سیری از موسیقی کلاسیک اروپایی به پیانو کلاسیک ایرانی ارائه داد. سپس به اجرای آثاری از بزرگان پیانو کلاسیک ایرانی مانند استاد جواد معروفی با کوک معمولی و آثاری از استاد مرتضی محجوبی با پیانوی کوک ایرانی پرداخت. مصطفی کمال پورتراب در این برنامه صحبت‌هایی دربارهٔ «پیانو ایرانی» ایراد کرد و در ادامه، کلیپی در مورد پیانوی ایرانی و پویان آزاده به همراه مصاحبه‌هایی با موزیسین‌های برجسته موسیقی اروپا در مورد «پیانو کلاسیک ایرانی» نیز در این برنامه به نمایش درآمد. این کنسرت در تاریخ ۶ دی سال ۱۳۹۴ برگزار شد.

زندگی نامه پویان آزاده

ساخت پیانوی ایرانی

پویان آزاده با همکاری شرکت «اشتاین گرابر» پیانویی را طراحی کرده‌است که برای اجرای قطعات پیانو کلاسیک ایرانی و کوک ایرانی مناسب است. پویان آزاده این پیانو را در اردیبهشت‌ماه ١٣٩٨ و در کنگرهٔ موسیقی آلمان (BCC) معرفی‌کرد.
ثبت ملی موسیقی سنگسر
پویان آزاده از سال ۱۳۷۷ به تحقیق و پژوهش پیرامون ثبت و آوانگاری موسیقی سنگسر پرداخت و پس از ۱۴ سال، نتایج پژوهش‌های خود را به چهارمین همایش سراسری شورای سیاست گذاری ثبت آثار تاریخی، معنوی و طبیعی کشور دی ۱۳۹۰، ارائه و پس از دفاع در سه مرحله (دو دفاع در کمیته‌های فنی و کارشناسی و ۱ دفاع در جلسه نهایی)، موفق به ثبت ملی موسیقی سنگسر شد.او همچنین فعالیت‌هایی برای ثبت موسیقی سنگسر در فهرست میراث یونسکو آغاز کرده‌است.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی و رسیتال پیانو
پویان آزاده برای نخستین بار، کارگاه بین‌المللی پیانو را در شهر بایروت ایالت «بایرن» برگزار کرد. در این کارگاه بین‌المللی مدرسان پیانو از سراسر جهان دعوت شدند تا به معرفی روش‌های عملی تدریس پیانو در سرزمین خود و تبادل نظر با یکدیگر بپردازند. همچنین در این برنامه یک پیانوی اختصاصی با کوک ایرانی در اختیار آزاده قرار گرفت تا قطعه‌ای بداهه را بنوازد.در شب علم دانشگاه مارتین لوتر آلمان کنسرت پیانوی ملل با رهبری پویان آزاده برگزار شد. این برنامه در راستای کارگاه بین‌المللی آموزشی پیانو در تالار گئورگ فریدریش هندل انستیتوی موسیقی شهر «هاله» با مدیریت پویان آزاده برپا شد.

پویان آزاده، به دعوت رسمی دانشگاه رستک (Rostock)، رسیتال پیانو در تالار هنری شهر رستک آلمان اجرا کرد. وی که در راستای ترکیب پیانو با سازهای دیگر که نمونه سابق آن در سی دی ییلاق او به چشم می‌خورد (ترکیب پیانو با ساز دایره) در این کنسرت نیز با پیانو خود به دو نوازی با «آری باباخان اف» نوازنده رباب و آخرین راوی موسیقی شش مقام از بخارا می‌پردازد.در تاریخ ١٨ مرداد ١٣٩٧، پویان آزاده به‌همراه علی‌اکبر شکارچی در کاخ نیاوران شب کمانچه و پیانو ایرانی را برگزار کرد.در اردیبهشت‌ماه ١٣٩٨، پویان آزاده به‌دعوت کنگرهٔ موسیقی ٢٠١٩ آلمان (BCC) به‌اتفاق سباستیان بروک و میشاییل آکر، به‌اجرا و سخنرانی دربارهٔ «جهانی‌شدن در آموزش پیانو» در این کنگره پرداخت.

در تاریخ ٢٧ تیر ١٣٩٨، پویان آزاده به‌دعوت نمایندگی انجمن موسیقی شاهرود در تالار بهمن مؤسسهٔ فرهنگی‌هنری مهر شاهرود، کارگاه تخصصی نوازندگی پیانو را برگزار کرد که در آن ضمن معرفی پارامترهای موسیقی، اصول نوازندگی صحیح پیانو را آموزش داد و هنرجویان پس از یادگیری موارد لازم اجرای تک نوازی داشتند. وی در این کارگاه علاوه بر نحوه تمرین و اصول نوازندگی، در رابطه با ریتم و متر در اجرای پیانو و ایجاد کیفیت مطلوب صدا در نواختن «سونوریته» صحبت کرد.

در تاریخ ۶ شهریور ١٣٩٨، پویان آزاده طی مراسمی که بنیاد رودکی در تالار رودکی برگزار کرد، از آلبوم با یادش با تک‌نوازی خود رونمایی کرد و فانتزی ژیلا اثر جواد معروفی و قطعهٔ با یادش اثر خود را نواخت. علی‌اکبر صفی‌پور رئیس وقت بنیاد رودکی و همچنین مهین زرین‌پنجه شاگرد هر دو مکتب محجوبی و معروفی در این مراسم سخنانی ایراد کردند.

ایجاد و تصویب رشته‌های دانشگاهی موسیقی
در تاریخ ٣٠ مرداد ١٣٩٨، با پژوهش، تلاش، تدوین، پیشنهاد و دفاع پویان آزاده و دانشگاه هنرآفرین پویان، طی جلسهٔ شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی این دانشگاه که با حضور رئیس و معاونین دانشگاه جامع علمی کاربردی و مسئولین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، ایجاد رشتهٔ «نوازندگی پیانو ایرانی» به تصویب رسید.

در تاریخ ۴ دی ١٣٩٨، با پژوهش، تلاش، تدوین، پیشنهاد و دفاع پویان آزاده به‌عنوان مؤسس و رئیس دانشگاه هنرآفرین پویان، برای اولین‌بار در تاریخ موسیقی ایران، ایجاد رشتهٔ «تربیت مربی موسیقی» به تصویب رسید.

نکوداشت
در تاریخ ٢٧ تیر ١٣٩٨، نمایندگی انجمن موسیقی شاهرود در تالار بهمن مؤسسهٔ فرهنگی‌هنری مهر شاهرود مراسم نکوداشت پویان آزاده را برگزار کرد که در این مراسم فیلم‌هایی از اجراهای پویان آزاده در داخل و خارج ایران و همچنین سخنان صاحب‌نظران موسیقی ازجمله میلاد کیایی دربارهٔ پویان آزاده پخش‌گردید. در پایان، آلبوم با یادش با تک‌نوازی پویان آزاده نیز رونمایی گردید.

زندگی نامه پویان آزاده

آثار مکتوب

سرودهای ملی کشورهای جهان، پویان آزاده، نشر گفتگو، تهران ۱۳۸۴
متد آموزش پیانو اروپا (ترجمه).
آلبوم‌های صوتی
با یادش (یادواره بیست و پنجمین سالگرد درگذشت جواد معروفی)[۴۷] ضبط ۱۳۹۴–۱۳۹۵، پخش ۱۳۹۷
ییلاق، شادیانه‌های نواحی ایران ضبط ۱۳۸۱، پخش ۱۳۸۳ (همراهی با کیوان پهلوان نوازنده دایره)
پیانو کلاسیک در ایالت بایرن آلمان
یادگار استاد (همراهی با علی تجویدی، که به دلیل درگذشت وی در سال ۱۳۸۴ امکان انتشار آن فراهم نشد)
افتخارات
در سال ۲۰۰۶، نامزد دریافت جایزه جهانی صلح یونسکو the UNESCO Prize for Peace Education برای کتاب سرودهای ملی کشورهای جهان.
برنده عنوان تکنیک درخشان و تقدیر ویژه نوازندگی پیانوی کلاسیک در دومین جشنوارهٔ موسیقی دانشجویان کشوردر سال ۱۳۷۷
رتبهٔ اول نوازندگی پیانوی ایرانی در چهارمین جشنواره موسیقی جوان ایران سال۱۳۸۱
برندهٔ جایزهٔ پژوهش موسیقی دانشگاه هنر تهران در سال ۱۳۸۴
رتبه سوم نوازندگی پیانو کلاسیک به عنوان پیانیست کلاسیک در شاخهٔ موسیقی جهانی در دومین دوسالانه پیانو ایران (گروه سنی بالای ۲۱ سال) و پنجمین جشنواره موسیقی دانشجویان کشور در سال ۱۳۸۳
کسب درجه عالی دکترای موسیقی Great Honor از دانشگاه مارتین لوتر کشور آلمان
رتبه اول تکنوازی پیانو در اولین فستیوال هنری دانش آموزان کشور در سال ۱۳۷۱ (محل برگزاری تهران)
رتبه اول تکنوازی پیانو، آهنگسازی و رهبری در دومین فستیوال هنری دانش آموزان کشور در سال ۱۳۷۲ (محل برگزاری کرمانشاه)
رتبه اول تکنوازی پیانو، آهنگسازی و رهبری در سومین فستیوال هنری دانش آموزان کشور در سال ۱۳۷۳ (محل برگزاری مشهد)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *